home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Laatste schooldag
Edukans Actieplatform

Donderdag 25 oktober. 

De warmte van de zon straalt al door de wolkjes heen op weg naar onze laatste schooldag bij de Bethel m...

Laatste schooldag

Donderdag 25 oktober. 

De warmte van de zon straalt al door de wolkjes heen op weg naar onze laatste schooldag bij de Bethel methodist school. De ontvangst is wederom warm en hartelijk door zowel de leerlingen als de Ghanese collega’s. We noteren onze aanwezigheid in het logboek. Een dagelijks ritueel. En in een rustig gangetje verspreiden we ons over de klassen naar onze key teachers.

Na het assembly van alle leerlingen op het plein, begroeten de leerlingen van primary 2, Anneriek en Ilse levendig en enthousiast, drukte alom in de klas. Maar waar is madam Stella? Iedere dag zorgt ze op een vriendelijke doch vastberaden manier dat de leerlingen de klas klaar maken om te gaan leren/werken. Helaas ze is in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar een liedje zingen dat Anneriek de kinderen met visuele ondersteuning op het bord, heeft aangeleerd. Gelukkig wandelt binnen een half uurtje onrust, madam binnen met manden en spullen. De head principal bleek haar een taak te hebben gegeven i.v.m de lunch voor de middag. We begrijpen niet goed waarom de principal ons daarover niet informeert en dat de leerlingen zomaar een half uur aan hun lot worden over gelaten. Hoezo effectieve leertijd?

Bij de kleuters, KG1, organiseert de leerkracht, madam Peace, voor de allereerste keer een kleine excursie. Samen met de world teacher formeert ze een maatjesrij met de kleinste kinderen van de school. Elk kind houdt een stukje van een lange touw vast. Zo ontstaat een lange slinger kinderen die twee aan twee de klas uit wandelen. Het is een schattig gezicht. Tijdens de wandeling praat madam Peace over de begrippen long en short. We zien er verschillende mooie voorbeelden van. Madam Peace stelt vragen aan de kinderen. De kinderen reageren betrokken en kunnen antwoorden geven.

Lunchtijd. De world teachers zijn uitgenodigd door de head principal madam Ruby om samen een Ghanese lunch te nuttigen. Terwijl leerlingen druk bezig zijn tafels en stoelen aan te slepen, regelt madam Mercy dat er Afrikaanse drums onder het afdakje staan. Al snel klinkt er een opzwepend ritme van de instrumenten over het schoolplein. De meisjes stellen zich op in rijen van twee, terwijl de jongens zich uitleven op de drums. Het is een vrolijke muzikale bedoening. Onder het genot van deze muziek verzamelen alle teachers zich bij de lunch in het KG1 lokaal. Dan is het tijd voor de lunch; okrosoep en banku. De maaltijd is op zijn zachts gezegd een interessante uitdaging voor de Nederlandse teachers. Onze Ghanese collega’s vertellen ons hoe deze traditionele maaltijd gegeten dient te worden. Dus eten we, met ietwat tegenzin, met onze rechterhand een slijmerige groen-gele samenstelling van groenten en vis, in combinatie met een meelbal van cassave/mais. We doen vreselijk ons best, maar we krijgen het bord niet leeg. Madam Ruby eet gretig overgebleven stukken vis van onze borden.

Zo loopt niet alleen op Bethel onze aanwezigheid ten einde, maar ook op Adabraka en Lolobi Ashiambi. Op alle scholen is er feestelijk afscheid genomen van de World Teachers. En zo is ineens het bezoek aan Ghana voor ons ook bijna ten einde. Dat voelt toch wel vreemd. De afsluitende de dag en de reis naar Accra zijn het enige dat ons nog rest. Volgend jaar weer? Wie weet.

 

 

 

 

Media bij bericht (7)

Reactie plaatsen