home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Ode aan de leerkracht
Edukans Actieplatform

Mercy neemt haar 9 oude baby elke dag mee. Huilend zit hij in de draagzak en terwijl er ook nog een kakelende kip door het lokaal wandelt...

Ode aan de leerkracht

Mercy neemt haar 9 oude baby elke dag mee. Huilend zit hij in de draagzak en terwijl er ook nog een kakelende kip door het lokaal wandelt, geniet ik van een fantastische les.

Edwin corrigeert iedere dag de oefening van zijn 32 leerlingen, voor 6 verschillende vakken, dus 192 schriftjes!

Peace neemt de kleuters (2-4 jaar) vandaag voor de eerste keer mee op een kleine excursie. Eenmaal buiten is ze enorm enthousiast en stelt de kinderen prachtige vragen over groot en klein. Hoe active kan learning zijn!

Gloria is graag bereid iets te doen wat ze nog nooit eerder heeft gedaan; ze organiseert een learners council. Het levert veel nieuwe inzichten op, de leerlingen willen graag dat de docenten op tijd op school komen om te helpen bij het lezen, nog voordat de Assembly Ceremony start. 

Rejoice komt in haar strakke rok, bij collega Wisdom achterop de motor naar school. Voor de ICT les leent ze alle smart phones van de student-teachers, zodat haar leerlingen allemaal op internet op zoek kunnen gaan naar informatie, 

Richard, de zeer galante directeur van Fodome Primary School rijdt iedere dag van Hohoi naar Fodome en terug op zijn motor. Ilse en Marike rijden om beurten met hem mee en genieten van de natuur en bijzondere gesprekken.

Mijn keyteacher heeft het beste stopwoord ooit. Hij zegt op alles ‘Powerfull’. Het liefst laat hij het de hele klas nazeggen. Mijn ultieme doel is om dit thuis bij mijn leerlingen te introduceren. Dat zou pas powerfull zijn!

Mijn keyteacher heeft helemaal geen world teacher programme nodig. Het regent iedere dag weer ALM’s, TLM’s en energizers. Alles wordt over het algemeen zeer effectief ingezet. Ik heb haar aangeraden om bij de Pabo les te gaan geven. 

Mijn key teacher wil de klas nieuwe Franse woordjes leren, allemaal lichaamsdelen. Uitgebreid nam hij de tijd om een mens op het bord te tekenen, met broek en shirt! De leerlingen moeten enorm grinniken, maar tekenen braaf in hun eigen schriften de tekening na.

Onze Ghanese collega’s roepen gewoon heel luid ‘Helloooooo’ als ze de aandacht willen hebben. Iedereen roept in koor terug ‘hiiiiiiiii’ en luistert dan heel rustig naar wat er verteld wordt.

Student-teacher, mijn ‘Prince’; je stelt goede vragen, je wilt leren. Ik ook, ik kijk je aan en zie de passie in je ogen, de passie voor je vak, voor de kinderen. In de pauze voetbal je met ze, je bent actief en je pakt je rol. Je wordt een geweldige leraar, geloof in je eigen kracht. 

Mijn student-teachers, jullie  willen niets anders dan  feedback van alle Nederlandse teachers, maar wat doen jullie het toch goed. Vrolijk lopen jullie door de klas en zie dat jullie genieten van de kinderen, waardoor ik weer van jullie kan genieten.

 Teachers….. losse heupen, klappende handen, ritmische dansen, prachtige stemmen, grote lach. Eten kopen voor hongerige kinderen, naar het ziekenhuis brengen als ze ziek zijn, knuffelen als er traantjes zijn, groot hart. Baby’s op de rug, aan de borst in de klas, plassen in de bosjes, heel erg puur.   

 

Media bij bericht (3)

Reactie plaatsen